För att kunna nå ut med ett budskap av något slag så behöver man annonsera. Man behöver lägga tid och lust på en annons för att den ska kunna nå ut så bra som möjligt, till de som man vill nå ut till. Ska det skapas en annons för en begagnad soffa som du eller någon annan ska sälja eller är det en annons som du vill få ut för att du är i behov av att anställa någon till ditt företag? Det kräver självklart lite olika omfattning på jobbet som man ska lägga ner på annonsen. En soffa brukar bli såld ganska fort ändå. 

 

Vem skriver du för?

Det kan däremot vara skillnad om du ska göra en annons för ett jobb du behöver någon för eller en annons för att du vill erbjuda dina tjänster och nå ut till företag med det.

Ska du göra en annons för att sälja dig själv, så att säga, så behöver du lägga ned mycket tid på det. Du behöver först och främst fundera på vem du skriver annonsen för och vilka du vill nå ut till, vilka som du vill ska läsa den. Skriver du till advokater till exempel så behöver du kanske anpassa språket lite än om du skriver annonsen för sådana som jobbar med att göra pizzor. 

 

 

Slutklämmen

Du behöver fokusera på att skriva ned det som är viktigast, det får inte bli en för lång annons, det är antagligen så att ingen då kommer orka med att läsa hela. Börja annonsen med att få fram i den första meningen vad det är du vill med din annonsSe till att fånga läsarens intresse vid första anblicken. Se även till att få till slutklämmen på ett bra sätt. Avsluta med till exempel en kort sammanfattning på det som du tagit upp i annonsen tidigare.